U susret Svetskoj nedelji dojenja 03. - 09 oktobar 2011. godine

·          „Razgovaraj sa mnom: dojenje – kao 3D iskustvo“

·          „Majčino mleko-najbolja hrana“

·           „Značaj komunikacije i upotrebe savremenih tehnologija za pravu informisanost“

Poster posvecen svetskoj nedelji dojenja 2011 mozete videti na linku SND

Svetska nedelja dojenja je globalna kampanja koja se održava u oko 150 zemalja sveta. Njen cilj je da jača društvenu svest o  značaju i prednostima dojenja i da obezbedi podršku dojenju, a time unapredi i zaštitu zdravlja majke i deteta.

Zvanični datum obeležavanja Svetske nedelje dojenja na globalnom nivou je od 1. do 7. avgusta, ali se državama,  organizacijama i institucijama predlaže da za obeležavanje i aktivnosti povodom Svetske nedelje dojenja izaberu najprikladnije događaje ili datume u njihovim zemljama.

U našoj zemlji, kao i u mnogim drugim zemljama, za datum obeležavanja Svetske nedelje dojenja izabrana je 40.  nedelja u godini, zbog toga što trudnoća traje četrdeset nedelja. Ove godine Svetske nedelja dojenja na nacionalnom i lokalnom nivou  u Republici Srbiji  obeležiće se od 3. do 9.oktobra.

Svetske nedelje dojenja 2011. godine usmerena je na ohrabrivanje i mobilizaciju mladih u međugeneracijskom pokretu pod sloganom „Razgovaraj sa mnom: dojenje – kao 3D iskustvo“,  ili u širem značenju „Majčino mleko-najbolja hrana. Značaj komunikacije i upotrebe savremenih tehnologija za pravu informisanost“ i odnosi se na komunikaciju na različitim nivoima i između različitih sektora.
Zašto treća dimenzija?

Posmatrajući podršku dojenju skloni smo da vidimo samo dve dimenzije: vreme (od perioda pre trudnoće do vremena kada dete prestane da doji) i mesto (porodica, društvo, sistem zdravstvene zaštite, itd).  Ništa od ovoga ne bi bilo dovoljno bez postojanja treće dimenzije – komunikacije.

Komunikacija je neophodna za promociju i podršku dojenju. Živimo u svetu gde se pojedinci i globalne zajednice, na  malim ili velikim udaljenostima povezuju brzom razmenom poruka. Svakodnevno nastaju novi načini komunikacije. U mogućnosti smo da koristeći razne izvore informacija saznamo više i širimo znanje o dojenju bez ograničenja kao što su razlika u vremenskoj zoni i mestu življenja.

Ova treća dimenzija podrazumeva komunikaciju među generacijama, sektorima, polovima i kulturama. Ona podstiče  širenje znanja i iskustva i omogućava da informacije dopru do većeg broja ljudi.

Ohrabriti korišćenje novih komunikacionih tehnika (društvenih mreža npr.  Facebook i  Twitter, elektronske pošte, foruma, bloga) što će dovesti do povezivanja ljudi, naročito majki i razmene informacija.

Uspostaviti nove i unaprediti postojeće komunikacione kanale između različitih sektora tj. povezati  nastavnike, novinare, predstavnike medija, studente i predstavnike lokalnih vlasti kako bi se olakšala razmena informacija.

Edukovati i razviti  komunikacione veštine kroz obuku zdravstvenih  radnika.

Ohrabriti uspostavljanje  mentorstva (stručnih osoba ili pak starijih članova porodice) kako bi se aktivno zastupala ideja dojenja i apelovalo na mlade majke da doje.

Ohrabriti kreativno  istraživanje, pružito podršku, prepoznti i primeniti inovativne komunikacione pristupe, a takođe pružiti slobodu ljudima da realizuju svoje ideje.

Proširiti broj ljudi koji zastupaju ideju dojenja i to naročito onih osoba koji su tradicionalno manje  zainteresovani  (na primer, sindikati, organizacije koje se bave ljudskim pravima, ekološki   aktivisti, mladi) i to uvođenjem ove teme u obavezne nastavne planove i programe u školama i na univerzitetima ili pak preko sponzorstva događaja organizovanih povodom proslave Svetske nedelje dojenja pri čemu se mora voditi računa o konfliktu interesa kada se kao sponzori pojavljuju lica koja rade u proizvodnji, prodaji i distribuciji proizvoda koja su regulisana Međunarodnim kodeksom marketinga zamene za majčino mleko.

Dojenje je kao aktuelan javno-zdravstveni problem prepoznat u Milenijumskim ciljevima razvoja i to:
-  MCR 1 (glad i siromaštvo)

Prvi korak ka smanjenju prevalencije neuhranjenosti kod dece je isključivo dojenje koje im omogućava pravilan rast i razvoj u  prvim danima života dok nastavak dojenja uz uvođenje veštačke ishrane, poboljšava njen  kvalitet.  Dojenje takođe doprinosi smanjenju  troškova  domaćinstva naročito u  siromašnim društvima.
- MCR 3 (rodna ravnopravnost)

Deca dobijaju jednaku šansu na početku života  putem dojenja, bez obzira na  nivo primanja u domaćinstvu. Dojenje takođe potstiče žene da vode računa o svom reproduktivnom zdravlju i da one same budu dovoljne za ishranu svoje dece.
- MCR 4 (smanjiti smrtnost dece)

Ako bi sva novorođenčad ostvarila kontakt  „koža na kožu“ sa majkom, a zatim isključivo dojila tokom šest meseci i potom nastavila dojenje sa odgovarajućom komplementarnom ishranom do dve godine ili pak duže, smrtnost dece ispod pet godina bi se smanjila  za 13-20% u celom svetu.
-  MCR 5 (zdravlje majki)

Dojenje smanjuje rizik od  posleporođajnog  krvarenja,  štiti od anemije i  nedostatka gvožđa, i smanjuje  rizik od raka dojke i jajnika  kao  i  šećerne bolesti.
Hajde da razgovaramo!

Način  na koji razgovaramo sa ljudima o dojenju može da utiče na  način na koji  se usvajaju i razmenjuju  informacije
Izbegavajte korišćenje reči „najbolje, idealno, optimalno, savršeno, ili posebno“

Upotreba ovih izraza može izazvati osećaj  da dojenje  zahteva dodatni napor i ne predstavlja deo svakodnevnog  života.  Dojenje bi trebalo da bude  prestavljeno  kao  „normalan čin“, a  alternative kao   „lošiji  izbor“.
Budite oprezni sa osuđivanjem

Žene ne doje  iz  više razloga. To nije njihova  krivica.  Treba da radimo na  promociji  dojenja, a ne  da ih osuđujemo. Nikada ne  osuđujte i  podržite svaku odluku  koju je  majka  donela.
Fokus treba da bude na uspostavljanju veze majke i novorođenčeta

Dojenje predstavlja spoj ishrane i prirode.  Mi radije diskutujemo o tome kako se fizološki odvija proces proizvodnje mleka nego kako se uspostavlja veza majke i novorođenčeta.  Ne zanemarite činjenicu kako uspostavljena veza utiče na razvoj deteta,  osnaživanje žene i njeno zdravlje. Čin dojenja predstavlja mnogo više od ishrane.
Tri, dva, jedan - akcija!

Kada naučimo kako da uključimo ljude u dijalog, vreme je da vidimo šta možemo da uradimo tokom  proslave Svetske nedelje dojenja kako bi počeli da komuniciramo!

ZAŠTITITE: Održite što je duže moguće pozitivnu energiju sa proslave – intervjuišite učesnike, izvršite pilot istraživanje na statistički reprezentativnom uzorku osoba u vašoj zajednici i iskoristite ove rezultate kako bi lobirali za prijateljski nastrojeno okruženje koje će promovisati dojenje!

PROMOVIŠITE: Iskoristite temu 2011. godine i pronađite kreativan način kako bi javno promovisali događaje povodom proslave Svetske nedelje dojenja   –  povežite se sa školama, univerzitetima, centrima  za brigu o decu, zdravstvenim ustanovama, organizacijama u lokalnoj zajednici, i ustanovama socijalne pomoći. Ovo su i mesta gde se mogu angažovati mladi ljudi, što može da bude od velike pomoći.

PRUŽITE PODRŠKU:  identifikujte ljude u vašoj mreži koji će raditi na dizajnu programa ili događaja povodom proslave Svetske nedelje dojenja. Zapamtite, to je timski rad!

Postavite sebi pitanja  - saznajte više o moći komunikacije na promenu ponašanja! Uvežbajte nove komunikacione tehnike koje su vam na raspolaganju! Saznajte više o novim vrstama komunikacije (elektronska pošta (e-mail), forumi,  „news“ grupe, mailing liste, blog, mikroblog, društvene mreže)  koje mogu da pomognu u komunikaciji sa mladim ljudima širom sveta!

Više  informacija:  http://www.waba.org.my/

Lokacija

Javne nabavke

Nabavke
Obaveštenja

Radno vreme

Po - Pe od 7 do 14
Subota /