U susret Svetskoj nedelji dojenja 03. - 09 oktobar 2011. godine
· „Razgovaraj sa mnom: dojenje – kao 3D iskustvo“
· „Majčino mleko-najbolja hrana“
· „Značaj komunikacije i upotrebe savremenih tehnologija za pravu informisanost“
Poster posvecen svetskoj nedelji dojenja 2011 mozete videti na linku SND
Svetska nedelja dojenja je globalna kampanja koja se održava u oko 150 zemalja sveta. Njen cilj je da jača društvenu svest o značaju i prednostima dojenja i da obezbedi podršku dojenju, a time unapredi i zaštitu zdravlja majke i deteta.
Zvanični datum obeležavanja Svetske nedelje dojenja na globalnom nivou je od 1. do 7. avgusta, ali se državama, organizacijama i institucijama predlaže da za obeležavanje i aktivnosti povodom Svetske nedelje dojenja izaberu najprikladnije događaje ili datume u njihovim zemljama.
U našoj zemlji, kao i u mnogim drugim zemljama, za datum obeležavanja Svetske nedelje dojenja izabrana je 40. nedelja u godini, zbog toga što trudnoća traje četrdeset nedelja. Ove godine Svetske nedelja dojenja na nacionalnom i lokalnom nivou u Republici Srbiji obeležiće se od 3. do 9.oktobra.
Svetske nedelje dojenja 2011. godine usmerena je na ohrabrivanje i mobilizaciju mladih u međugeneracijskom pokretu pod sloganom „Razgovaraj sa mnom: dojenje – kao 3D iskustvo“, ili u širem značenju „Majčino mleko-najbolja hrana. Značaj komunikacije i upotrebe savremenih tehnologija za pravu informisanost“ i odnosi se na komunikaciju na različitim nivoima i između različitih sektora.
Zašto treća dimenzija?
Posmatrajući podršku dojenju skloni smo da vidimo samo dve dimenzije: vreme (od perioda pre trudnoće do vremena kada dete prestane da doji) i mesto (porodica, društvo, sistem zdravstvene zaštite, itd). Ništa od ovoga ne bi bilo dovoljno bez postojanja treće dimenzije – komunikacije.
Komunikacija je neophodna za promociju i podršku dojenju. Živimo u svetu gde se pojedinci i globalne zajednice, na malim ili velikim udaljenostima povezuju brzom razmenom poruka. Svakodnevno nastaju novi načini komunikacije. U mogućnosti smo da koristeći razne izvore informacija saznamo više i širimo znanje o dojenju bez ograničenja kao što su razlika u vremenskoj zoni i mestu življenja.
Ova treća dimenzija podrazumeva komunikaciju među generacijama, sektorima, polovima i kulturama. Ona podstiče širenje znanja i iskustva i omogućava da informacije dopru do većeg broja ljudi.
Ohrabriti korišćenje novih komunikacionih tehnika (društvenih mreža npr. Facebook i Twitter, elektronske pošte, foruma, bloga) što će dovesti do povezivanja ljudi, naročito majki i razmene informacija.
Uspostaviti nove i unaprediti postojeće komunikacione kanale između različitih sektora tj. povezati nastavnike, novinare, predstavnike medija, studente i predstavnike lokalnih vlasti kako bi se olakšala razmena informacija.
Edukovati i razviti komunikacione veštine kroz obuku zdravstvenih radnika.
Ohrabriti uspostavljanje mentorstva (stručnih osoba ili pak starijih članova porodice) kako bi se aktivno zastupala ideja dojenja i apelovalo na mlade majke da doje.
Ohrabriti kreativno istraživanje, pružito podršku, prepoznti i primeniti inovativne komunikacione pristupe, a takođe pružiti slobodu ljudima da realizuju svoje ideje.
Proširiti broj ljudi koji zastupaju ideju dojenja i to naročito onih osoba koji su tradicionalno manje zainteresovani (na primer, sindikati, organizacije koje se bave ljudskim pravima, ekološki aktivisti, mladi) i to uvođenjem ove teme u obavezne nastavne planove i programe u školama i na univerzitetima ili pak preko sponzorstva događaja organizovanih povodom proslave Svetske nedelje dojenja pri čemu se mora voditi računa o konfliktu interesa kada se kao sponzori pojavljuju lica koja rade u proizvodnji, prodaji i distribuciji proizvoda koja su regulisana Međunarodnim kodeksom marketinga zamene za majčino mleko.
Dojenje je kao aktuelan javno-zdravstveni problem prepoznat u Milenijumskim ciljevima razvoja i to:
- MCR 1 (glad i siromaštvo)
Prvi korak ka smanjenju prevalencije neuhranjenosti kod dece je isključivo dojenje koje im omogućava pravilan rast i razvoj u prvim danima života dok nastavak dojenja uz uvođenje veštačke ishrane, poboljšava njen kvalitet. Dojenje takođe doprinosi smanjenju troškova domaćinstva naročito u siromašnim društvima.
- MCR 3 (rodna ravnopravnost)
Deca dobijaju jednaku šansu na početku života putem dojenja, bez obzira na nivo primanja u domaćinstvu. Dojenje takođe potstiče žene da vode računa o svom reproduktivnom zdravlju i da one same budu dovoljne za ishranu svoje dece.
- MCR 4 (smanjiti smrtnost dece)
Ako bi sva novorođenčad ostvarila kontakt „koža na kožu“ sa majkom, a zatim isključivo dojila tokom šest meseci i potom nastavila dojenje sa odgovarajućom komplementarnom ishranom do dve godine ili pak duže, smrtnost dece ispod pet godina bi se smanjila za 13-20% u celom svetu.
- MCR 5 (zdravlje majki)
Dojenje smanjuje rizik od posleporođajnog krvarenja, štiti od anemije i nedostatka gvožđa, i smanjuje rizik od raka dojke i jajnika kao i šećerne bolesti.
Hajde da razgovaramo!
Način na koji razgovaramo sa ljudima o dojenju može da utiče na način na koji se usvajaju i razmenjuju informacije
Izbegavajte korišćenje reči „najbolje, idealno, optimalno, savršeno, ili posebno“
Upotreba ovih izraza može izazvati osećaj da dojenje zahteva dodatni napor i ne predstavlja deo svakodnevnog života. Dojenje bi trebalo da bude prestavljeno kao „normalan čin“, a alternative kao „lošiji izbor“.
Budite oprezni sa osuđivanjem
Žene ne doje iz više razloga. To nije njihova krivica. Treba da radimo na promociji dojenja, a ne da ih osuđujemo. Nikada ne osuđujte i podržite svaku odluku koju je majka donela.
Fokus treba da bude na uspostavljanju veze majke i novorođenčeta
Dojenje predstavlja spoj ishrane i prirode. Mi radije diskutujemo o tome kako se fizološki odvija proces proizvodnje mleka nego kako se uspostavlja veza majke i novorođenčeta. Ne zanemarite činjenicu kako uspostavljena veza utiče na razvoj deteta, osnaživanje žene i njeno zdravlje. Čin dojenja predstavlja mnogo više od ishrane.
Tri, dva, jedan - akcija!
Kada naučimo kako da uključimo ljude u dijalog, vreme je da vidimo šta možemo da uradimo tokom proslave Svetske nedelje dojenja kako bi počeli da komuniciramo!
ZAŠTITITE: Održite što je duže moguće pozitivnu energiju sa proslave – intervjuišite učesnike, izvršite pilot istraživanje na statistički reprezentativnom uzorku osoba u vašoj zajednici i iskoristite ove rezultate kako bi lobirali za prijateljski nastrojeno okruženje koje će promovisati dojenje!
PROMOVIŠITE: Iskoristite temu 2011. godine i pronađite kreativan način kako bi javno promovisali događaje povodom proslave Svetske nedelje dojenja – povežite se sa školama, univerzitetima, centrima za brigu o decu, zdravstvenim ustanovama, organizacijama u lokalnoj zajednici, i ustanovama socijalne pomoći. Ovo su i mesta gde se mogu angažovati mladi ljudi, što može da bude od velike pomoći.
PRUŽITE PODRŠKU: identifikujte ljude u vašoj mreži koji će raditi na dizajnu programa ili događaja povodom proslave Svetske nedelje dojenja. Zapamtite, to je timski rad!
Postavite sebi pitanja - saznajte više o moći komunikacije na promenu ponašanja! Uvežbajte nove komunikacione tehnike koje su vam na raspolaganju! Saznajte više o novim vrstama komunikacije (elektronska pošta (e-mail), forumi, „news“ grupe, mailing liste, blog, mikroblog, društvene mreže) koje mogu da pomognu u komunikaciji sa mladim ljudima širom sveta!
Više informacija: http://www.waba.org.my/